Waarom klantgericht worden?

Klantgerichtheid vraagt om bewustzijn. Om die reden is het belangrijk om te weten dat meer dan de helft van de consumenten die uw bedrijf bezoekt,  pas in de winkel beslist wat er gekocht gaat worden. Daarbij heeft ongeveer 70% een allergie voor verkoopmedewerkers die een ongeïnteresseerde en passieve houding aannemen.
Deze cijfers maken duidelijk dat er van winkelmedewerkers veel wordt verwacht op het gebied van klantgerichtheid, productadvies en klantvriendelijkheid. Het gaat er dus om alert te zijn en actief richting de klant, zonder dat je daarbij als verkoopmedewerker of adviseur opdringerig overkomt.

Het succes van jouw bedrijf neemt toe wanneer de klant zich bij jou en je medewerkers op zijn gemak voelt en merkt dat hij in goede handen is. Hoe is dat bij jou in het bedrijf? Is iedereen daar scherp en alert?

Klik hier voor meer informatie of doe de test

Hoe word ik klantgerichter?

Onze klanten zijn enorm verschillend. Toch is er altijd een soortgelijke vraag:
“hoe klantgericht zijn we en hoe zorgen we ervoor dat het bedrijf klantgerichter wordt?”

Het type onderneming heeft tot gevolg dat er ook allerlei verschillende soorten contacten zijn met de klant. Bijvoorbeeld klantcontact via de telefoon, op de winkelvloer, in de werkplaats, via de website, het callcenter, via social media, email en nog vele andere momenten. Op al deze zogeheten ‘touchpoints’ moet door de klant worden ervaren dat alles om hem draait. De klant kan namelijk kiezen met wie hij zaken doet en klantgerichtheid en klantvriendelijkheid hebben een grote invloed op de beslissingen die hij neemt. Organisaties die zich daar bewust van zijn en weten hoe de kwaliteit van hun klantcontact is, doen het beter dan organisaties die dat niet weten. Dat besef maakt die organisaties iedere dag beter.

Om dat bewustzijn te helpen ontwikkelen doen wij onderzoek naar de klantgerichtheid van een bedrijf op al die verschillende contactmomenten. Onze onderzoekers, ook wel mysteryshoppers genoemd, zijn opgeleid om zich als normale klant te gedragen. Dat normale klantgedrag is van groot belang, want bij een normale klant gedraagt ook de werknemer zich normaal, zoals hij dat altijd doet. Op die manier krijgen we een reëel beeld en zijn we goed in staat om klantgerichtheid en -vriendelijkheid te beoordelen. Ieder onderzoek wordt uitgevoerd op basis van scherp geformuleerde criteria. De uitkomsten van een onderzoek worden vastgelegd in een rapport. Dat rapport betekent voor onze klant:
“meten is weten”.
Vervolgens geven we een advies en doen we aanbevelingen. We geven antwoord op vragen als; “Wat kunnen we met de medewerkers doen, zodat de klantgerichtheid en klantvriendelijkheid beter of nog beter wordt?” En, “wat moet er gebeuren om meer resultaat per klant te realiseren?” Of “hoe ontwikkelen we commerciële daadkracht?”

Wanneer je merkt dat je behoefte hebt aan zo’n objectief rapport, schroom dan niet om gewoon eens te vragen wat de mogelijkheden zijn. Wij gaan hierover graag in gesprek. De onderzoeksmethodieken die wij toepassen en de laagdrempeligheid die we in de communicatie hanteren, wordt door onze klanten zeer gewaardeerd.